Efter at have set frem til turen i næsten to år kom tiden endelig hvor Søren, Daniel, Steffen og undertegnede kunne drage afsted til Narvik. Der ventede os nogle uforglemmelige oplevelser både over og under vandet. Inden turen havde vi snakket om at turen var ”once in a lifetime” men de fantastiske dyk, Erik og hele hans setup på Galten/Divenarvik samt en tur hvor alt bare klappede, så blev vi enige om at det da godt kunne være at vi skulle lave en klubtur mere til Narvik engang.

På turen fik vi 11 dyk og dykkede følgende 13 vrag:

- Destroyer, Hermann Künne, 123m langt
- Destroyer, Georg Thiele, 119m langt
- Destroyer, Dieter von Roeder, 123m langt
- Destroyer, Wilhelm Heidkamp, 125m langt
- Destroyer, Anton Schmitt, 125m langt
- Panserskib, Norge, 95m langt
- Panserskib, Eidsvold, 95m langt
- Fragtskib, Martha Henrik Fisser, 118m langt
- Fragtskib, Stråssa, 120m langt
- Fragtskib, Neuenfels, 149m langt
- Fragtskib, Romanby, 130m langt
- Flyvemaskine, Dornier 26
- Betonpram, Ca. 30m lang

Følgende er en beretning skrevet af turens deltagere. Tak for en fabelagtig tur!

(Daniel)
Fire friske dykkere startede turen lørdag 26/8 fra Aalborg, hvor første del var en tur til Larvik med færgen. Derefter en overnatning på lufthavnshotel inden vi var klar til at flyve til Narvik søndag formiddag. Vi ankommer til Narvik med perfekt vejr og bliver mødt af Erik som står for vores live-a-board båd "Galten".
Da vi først skal dykke mandag, starter vi med en tur forbi det lokale museum, hvor vi får et godt indtryk af det omfattende søslag hvor 64 skibe blev sænket i løbet af to måneder i starten af 2. verdenskrig. Der ud over så vi en masse fine ting som er hævet fra vragene. Derefter bliver vi indlogeret på dykkerskibet med en fin kahyt. Ud over os fire er der en gruppe på 10 dykkere fra Schweitz som ud over at de snakkede fransk og lige skulle lære hvor meget mad vi spiser var flinke nok.

Mandag - Efter en god nats søvn er vi klar til de første dyk, hvor første dyk er på vraget "Neuenfels". Stort 143m fragtskib fra 1925, der blev sænket med torpedo af de allierede styrker. Vraget ligger på 9-24m dybde, og vi havde et dejligt dyk med entre gennem torpedo-hullet og derefter en masse penetration rundt i skibet. Det er en fryd når man kan dykke gennem et vrag fra agter til stævn.

Andet dyk var på tre tyske destroyere, der ligger ved siden af hinanden efter at være flyttet væk fra havnen. En stor oplevelse at dykke på skibene, og det blev til en god svømmetur for at opleve alle tre vrag på dykket. Masser af fine detaljer, og vragene har stadig mange genstande fra besætningen.

(Søren)
Tirsdag - Dyk 1 Romanby
Engelsk fragtskib som englænderne ved selv torpederede. Kæmpe torpedo hul i siden. Det er muligt at penetrere hele vejen igennem skibet. Steffen pylrede lidt over kulden (ca. 7 grader) og ville ikke dykke mere end 45 min (De andre dykkede omkring en time), så han lånte Eriks varmede dragt resten af ugen.
Super fint dyk hvor vi var nede ved roret og reserveankeret. Efter dyk fangede vi en masser af fisk så der var mad til alle.

Dyk 2 Martha Hendrik Fisser og Stråssa
De to vrag ligger med 25m afstand og der er trykket liner imellem de 2 vrag. Vragene kan penetreres næsten hele vejen på 1 dæk. Sørens halsmanchet gik af og han måtte låne Eriks inderdragt.
Vi var bøjet op på Stråssas bov og tog en lidt hurtig tur gennem vraget og så over til Marta hvor vi så roret og reservepropellen og en lang tur rundt i vraget. I stævnen tog vi turen rundt i ankerspildsrummet, rigtig fin penetrering. Mange flotte detaljer blandt andet en meget intakt petroleums lanterne

Onsdag - En del diskussion om hvor vi skulle dykke da der er forskelligere ønsker og dykker egenskaber (Læs: vores sødykkende venner var ikke så glade for at blive smidt i ved en line). Svejserne dykkede Romanby igen, den sprang vi over da vi havde været der.

img-2168-600-450-80.jpg

Dyk 1
Dyk på beton pram uden for havnen, ikke den største oplevelse, men et nyt vrag mere på kontoen. Rigtig god sigt og masser af liv.

Dyk 2
Vi dykkede på resterne Eidsvood som var et Norsk slagskib sunket at tyske torpedoer under erobringen af Narvik 9. april 2040. Vraget er historisk vigtigt da det er et af to norske skibe som forsvarede Narvik. Vraget er scrappet en hel del og fremstå i dag som en større skrotbunke, hvoraf vi dykkede på en enkelt stor vragdel, ca. 3 x 3 m.

Dyk 3
P/S Norge ligger midt i havnen ikke langt fra kajen. Historisk skib da det var det første der blev torpederet af 3 tyske torpedoer umiddelbart efter at nordmændene havde afvist kapitulation. De tyske torpedoer var klar og Norge sank på få minuttet og desværre tog alt for mange liv med. Fedt vrag med mange fine detaljer og kik ind til kanon ladnings tårnet.

(Peter)
Torsdag havde vi en længere sejltur på 2-3 timer i totalt blankt vand. Turen gik til Georg Thiele ligger med stævnen oven vande og ned til 50m. De foregående dage havde vi kunne klare på en EAN32 men i dag måtte der lidt trimix til, så vi kunne komme ned og se kanonen som sidder i agterenden af skibet. Det må siges at være luksus når man kan tage så dybt et dyk og så fise decoen af mens man kigger på resten af vraget. Ligesom de foregående dyk var der mange fine detaljer som torpedorør, overbygning og på det lave vand et virvar af støvler og anden efterladenskaber fra mandskabet. Sigten var i dag rigtig god og det var ret fantastisk at ligge på sidste stop på 3m og se et virvar af fisk og støvnen der stikker op af det blå vand.

Andet dyk blev på en flyvemaskine, en Dornier 26, som ligger i en lille vig ikke så langt fra det foregående vrag. Flyet er ikke så stort så vi fik os lusket i vandet inden frokost så der kun var os fire. Sigten var god og flyet var ret intakt så endnu et fint dyk i god sigt og dybden var så lav at vi kunne udføre det på vores 50% deco gas så vi kunne spare det sidste helium til den følgende dag.

 

(Steffen)
Fredag - Dyk 1 var på vraget af den tyske destroyer Herman Künne som ligger i Trollvika nord for Narvik, ca. 2 timer sejllads fra Narvik. Vraget ligger på styrbord side og rækker fra overfladen og ned til ca. 40 meter dybde. Da vi ankom til stedet, stak boven lidt ud af vandet, lidt som Georg Thiele dog i mindre omfang. Vraget er ikke i lige så god stand som Georg Thiele, men der kan ses mange fine detaljer. Agter kan stadig ses sliskerne til mineudlægning og reserverattet. Grundet dybden passede det os fint at vi havde lidt trimix i sættet fra dagen i forvejen.
Da vi sejlede fra stedet, blev i tvivl om vi havde påsejlet vraget eller lignende, vi kunne nemlig ikke længere se den del af vraget der stak oven vande, endnu et bevis på at tidevandet i Narvik er voldsomt, ca. 3,5 meter forskel i ebbe og flod.

Dyk 2 Martha Hendrik Fisser og Stråssa igen
Turens sidste dyk blev en gentagelse. Denne gang igen på Martha, Henrik eller Fisser eller hvad vi kalder den og så Stråssa. Men da der i gruppen ikke var helt enighed om hvor smart det var at penetrere de efterhånden gamle vrag var blev der kun dykket i et tremandshold.

Efter dykket kom turens lavpunkt. Den ellers fine dykkerbåd Galten fik motorproblemer, eller det viste sig at være gearkasse problemer og vi lå strandet midt i Narviks havn. ANSKs medlemmer gjorde naturligvis alt hvad de kunne for at hjælpe (modsat andre gæster), men intet hjalp og Galten måtte til sidst bugseres tilbage til kajen af havnefogeden. En reminder hvor meget arbejde, vedligehold og ikke mindst penge der skal til at holde et aldrende dykkerskib sejlklar. Efter vi var kommet godt til kajs, skulle udstyr skylles og der skulle pakkes ned efter 10-11 fede, unikke og ikke mindst voldsomt historiske dyk.

Lørdag stod vi relativt tidligt og skulle med flybus mod lufthavnen. Efter et par timers fly til Oslo, et par timers køretur til Larvik, og ombordstigning på ColorLine Superspeed, skulle vi naturligvis i buffeten, da vi sejlede lørdag aften, havde vi bestilt på forhånd. Og om man ikke løb ind i andet ANSK-godtfolk på færgen, der naturligvis også skulle i buffeten. Efter at have konsumeret alt for meget mad og fortalt de sidste røverhistorier ankom vi tilbage til DK.

Tak for turen!